A pajzsmirigy egészsége

A pajzsmirigy (PM) által termelt hormonok fő hatásai: anyagcsere, emésztés, szívműködés, keringés, oxigénfelhasználás, hőháztartás, gondolkodás, motiváció, növekedés, fejlődés.

A szervezetünk szinte minden sejtjére hatással van. Annak, hogy jól tudjon működni számos feltétele van, ilyenek az alábbi nélkülözhetetlen vitaminok és nyomelemek.

A-vitamin: nem a sárgarépában található béta-karotin,mert azt a májnak még át kell alakítania, hanem a retinol, mely kizárólag állati eredetű élelmiszerekben található meg.

Ilyen élelmiszerek a máj, vese, szív, tojássárgája, tengeri halak, csukamájolaj. Ezekből a retinol 70-90%- a szívódik fel.

A hiánya sokszor pajzsmirigy túlműködéssel jár, a túladagolása pedig PM alulműködést tud kiváltani.

D-vitamin: megfigyelték, hogy a PM alulműködésben szenvedők többségének D-vitamin hiánya van, és a D-vitamin valamint az anti-TPO szintje között is összefüggés van. Minél alacsonyabb a D-vitamin szintje, annál magasabb az anti-TPO értéke.

Az A-vitamin és a D-vitamin vonatkozásában arra érdemes figyelni, hogy az általános javaslat a beviteli arányukra 1:2, az A-vitamin javára (minimum 1:1 legyen)

Élelmiszerek melyben megtalálható a halmájolaj, tonhal, szardínia, lazac, hering, makréla, máj, virágpor, méz, méhpempő, tojássárgája, csiperkegomba, zabpehely, élesztő

Szelén: Fontos szerepe van a pajzsmirigy működéssel kapcsolatos enzimek előállításába. Ahhoz, hogy a T4 hormonból T3 hormon keletkezzen szükség van a szelénre. Antioxidáns hatása van.

Amiben megtalálható a brokkoli, hagyma, paradicsom, barna rizs, zab, tonhal és a tenger más gyümölcsei, szárnyasok húsa, vörös húsok. Azonban, ha a talaj szelénben szegény, a rajta termő növények nem sok szelént tartalmaznak. (Hazánk talaja szelénhiányos)

Szerves formái a szelénnek: szelenometionin(SeMet), metil-szelenocisztein(SeMSC), szelénes élesztő. Pótolni szerves formában érdemes, ami nagyon fontos, hogy rendszeresen ellenőrizni kell a szintjét teljes vérből!!!

Cink: Szintén hozzájárul ahhoz, hogy a T4 hormon T3 hormonná alakuljon. Számos mirigynek szüksége van rá és a vércukorszint szabályozásában is fontos szerepe van.

Amiben megtalálható a tökmag, sörélesztő, tojás, mustár, marhafartő, bárányborda, sertésbélszín, osztriga, rák, tengeri halak. A mai kor emberére jellemző a cinkhiány.

Pótlására a kelát formák ajánlottak: a cink-monometionin és a cink-glicinát. Fontos, hogy a cink verseng a rézzel, így a kettő egyensúlyára figyelni kell. A szedett cinkmennyiség 12-15-öd részét érdemes bevenni a rézből.

Vas: A vastartalmú hem molekula része a TPO enzimnek (a PM hormonok szintézisében játszik fontos szerepet). Alacsony vasszint  rontja a PM működésének a hatékonyságát, ugyanakkor a pajzsmirigyhormonok alacsony szintje ronthatja a vas felszívódását.

Amiben megtalálható a zabpehely, bab, spárga, dió, őszibarack, tojássárgája, vörös húsok, sertés- és marhamáj, szív, vese. Az állati eredetű vasnak jó a felszívódása.

Főként táplálék útján érdemes biztosítani a megfelelő szintjét a szervezetben. Amennyiben szükséges a pótlása, akkor szerves kötésben, kelát formában érdemes bevinni, és a felszívódását segíti a c-vitamin és a bioflavonoidok.

Réz: A TSH és a T4 hormon termeléséhez szükséges. Amennyiben rézhiány van, akkor a vas nem szívódik fel rendesen. Kapcsolatát a rézzel fentebb kifejtettem, ha pótoljuk, akkor a cinktől és a c-vitamintól legalább 2 óra eltéréssel kell bevenni.

Jód: a pajzsmirigy egy jódigényes szerv. Ez a téma nagyon mély, aki ebben szeretne elmélyedni ajánlom A gyógyító jód című könyvet.

Magnézium: a mai kor emberére jellemző a hiánya. Fontos kb.400 enzim megfelelő működéséhez. A sejtek egészséges működéséhez elengedhetetlen.

Amiben megtalálható a sötétzöld levelű főzelékfélék, alma, citrom, grapefruit, füge, kukorica.

Szerves kötést tartalmazó formákban ajánlott pótolni. Ezek:citrát, malát, taurát, laktát és glicinát. Kölcsönhatásban van a káliummal így arra is érdemes figyelni.

A pajzsmirigy működését a táplálkozási, életmódbeli  szokásainkkal is jelentős mértékben tudjuk befolyásolni.

Amit kerüljünk vagy iktassunk ki a pajzsmirigy egészsége érdekében:
  • a gyorséttermi ételek, az előre csomagolt élelmiszerek, szószok, öntetek, a kekszek, chipsek
  • mesterséges édesítőszerek
  •  a finomított cukrok
  • a transzzsírsavakban gazdag ételek
  • a szénhidrátszegény étrend, az önéheztetés ( ezek stresszt jelentenek a szervezet számára)
  • ipari magolajok fogyasztása (nagyon magas az omega-6 tartalmuk, főzéshez pedig nem alkalmasak)
  • ipari felvágottak ( a hús amiből készül hormonot, antibiotikumot tartalmaz, valamint a hozzáadott adalékanyagok is károsító hatásúak)
  • glutén tartalmú ételek ( sok embernél autoimmun folyamatokat indít el) tejtermékek fogyasztása
  • szója- és génmódosított élelmiszerek fogyasztása ( a szója nehezen emészthető, goitrogén, magas a fitoösztrogén szintje, és a lektin tartalma)
  • Goitrogének. Megtalálhatók keresztesvirágú növényekben, mint kelbimbó, brokkoli, káposzta, karfiol, karalábé, torma, spenót, de ezek hőérzékenyek, azaz főzéssel csökken a szintje. Tartalmazza még néhány gyümölcs és keményítőtartalmú növény, mint eper, körte, őszibarack, köles, édesburgonya, manióka, bambuszrügy. A köles esetében a főzés sem segít!
  • aminosav hiány (megfelelő minőségű, de nem túlzott fehérjefogyasztásra kell törekedni)
  • stressz
  • kávé, kakaó, csokoládé, teák, kóla, energiaitalok
  • bróm, fluor, klór (kiszorítják a jódot)
  • környezeti toxinok (ezekkel naponta találkozunk, és így felhalmozódva fejtik ki káros hatásukat)

Amennyiben valaki pajzsmirigy alulműködéssel vagy túlműködéssel küzd, érdemes az előzőekben felsorolt változtatásokat bevezetni az életében.

Kérdésként merülhet fel, hogy

Milyen empirikus tünetek tapasztalása esetén gyanakodhatunk pajzsmirigy alulműködésre?

A tünetek közül sok egybevág más funkciózavarok jeleivel, vagy túl általános. Azonban vannak olyan ismertetőjelek, amelyik kiemelten gyanúra adhatnak okot.

Ezek:

  • rendkívül fáradékony,
  • nehézkesek a reggeli órái,
  • minden nyilvánvaló ok nélkül bereked
  • nehezen melegszik fel, még a szaunában is, és a
  • könnyebb testmozgástól nem izzad meg
  • jellemző a lassú bélműködés és székrekedés - különösen ha egyébként elegendő vizet és rostot fogyaszt
  • elvékonyodik, vagy hiányzik szemöldökének felső, kívülre eső része
  • gyakran visszatérő fertőzései vannak - mivel a pajzsmirigyműködés lényeges az immunrendszer számára
  • gyakran nyomott a hangulata és depressziós

A pajzsmirigy túlműködés jellemző tünetei összefoglalva:

  • PM megnagyobbodás (struma)
  •  anyagcsere fokozódás
  •  szapora szívverés
  •  előredülledő szemek, amelyek súlyos esetben akár még látáscsökkenéshez is    vezethetnek
  • megemelkedett vérnyomás
  • nehézlégzés
  • fáradékonyság, izomgyengeség
  • körömproblémák
  • meleg, nedves bőr
  • korai őszülés
  • töredező, vékonyodó haj, hajhullás, hajritkulás
  • nehezebb koncentráció, ingerlékenység
  • alvászavarok, nyugtalanság, Idegesség, fejfájás
  • a beteg étvágya jó, testsúlya mégis jelentősen csökken
  • hasmenés, hányás
  • menstruációs zavarok, spontán vetélés
  • csökkent libidó
  • meleg kerülése

Imola

forrás: BodyWakes

Az őszi és téli szezon helyi zöldségei és gyümölcsei