Az őszi és téli szezon helyi zöldségei és gyümölcsei

A funkcionális táplálkozás egyik szempontja a szezonális és lehetőleg helyben termesztett alapanyagok fogyasztása.

Az őszi és téli szezon helyi zöldségei és gyümölcsei:

Kelkáposzta, Lila káposzta, Fehér káposzta, Fekete retek, Póréhagyma, Zellergumó, Csicsóka, Cikória, Cékla, Paszternák, Sütőtök, Kökény, Birsalma, Naspolya, Téli alma, Téli körte

Sütőtök

A sütőtök színes zöldségfélék körébe tartozik.

Vitaminok és ásványi anyagok közül amit kiemelnék A-vitamin és C-vitamin tartalma, továbbá említésre méltó még a B6-vitamin, Folsav, Kálium, Mangán és E-vitamin mennyisége.

Fogyasztása jótékonyan hat az immunrendszerre, az emésztésre, támogatja a máj működését.Sokak kedvence, sütve, levesnek, akár még süteménybe is kiváló.

Birsalma

A birsalma pektinben kiemelkedően  gazdag gyümölcs. A pektin a vízben oldódó rostok közé tartozik. Az ilyen rostoknak, így a pektinnek is gélképző hatása van, a víz mellett egyéb táplálékot is megkötnek, ezáltal lassítják és hatékonyabbá teszik az emésztést.

A birsalmában nagyobb mennyiségben megtalálható a  C-vitamin, Kálium, Réz.

Készíthetünk belőle birsalmasajtot, befőttet, kompótot is.

Csicsóka

A csicsóka inulinban gazdag, ehetjük nyersen salátába reszelve, levét kipréselve pedig rostos inulin italként is fogyaszthatjuk.

Az inulin fontos prebiotikum, táplálékul szolgál a vastagbél jótékony bélbaktériumainak.

Magas rosttartalma miatt jótékonyan hat a szénhidrát-anyagcserére. Lebontása során fruktóz képződik, aminek egy részét inzulin nélkül is fel tud használni a szervezet. Azonban itt fontos megemlíteni,  hogy akinek a fruktóz lebontásával problémája van, annak kerülni érdemes, mert puffadást okozhat.

A csicsóka Kálium, Réz, Vas, B-vitamin tartalma miatt is hasznos alapanyag.

Ízvilága és  felhasználása hasonlít a burgonyához, főzhetjük, párolhatjuk is akár.

Cékla

A céklát sokan szeretik savanyítva, de fogyasztható akár a többi zöldséggel együtt a sütőben megsütve.

A vitaminok és ásványi anyagok közül amit kiemelnék a Folsav tartalma, továbbá tartalmaz Káliumot és Mangánt arányaiban többet.

Található még benne: C-vitamin, Magnézium, Réz és Vas valamint Foszfor. Antioxidáns tartalma miatt jótékony hatású, és a máj működését is kedvezően befolyásolja.

Cukortartalma összehasonlítva a sütőtökével (az ősz másik kedvelt zöldsége) jelentősen több, ezért a szénhidrát bevitelbe bele kell számítani. További érv mellette, hogy igazi színfolt lehet a tányérunkon, mellyel még gazdagabbá tehetjük étkezésünket.

Paszternák

Az őszi és téli szezon egyik zöldsége a paszternák, melyet karfiollal nagyon jól lehet kombinálni.

A paszternák számos vitaminban és ásványi anyagban gazdag: Folsav, K-vitamin, C-vitamin, Mangán, Kálium, Réz és E-vitamin tartalma említésre méltó.

Gyökerének főzete vizelethajtó, görcsoldó, vese- és epekő, illetve gyomorbajok esetén jó hatású.

Karfiol

A karfiol szintén K-vitaminban, C-vitaminban, Káliumban, és Folsavban gazdag, továbbá Kolint is tartalmaz.  A Kolin  segíti az emlékezést és szükséges az idegrendszer optimális működéséhez is. Várandósok és a magzat számára kiemelten fontos vitamin.

Nekem is egyik kedvencem a paszternák- karfiol püré, ebben az időszakban rendszeresen készítem.

Lilakáposzta

A lilakáposzta gazdag A-vitaminban, K-vitaminban, B-vitaminokban, C-vitaminban, Káliumban és Mangánban.

A színe miatt saláták és savanyúságok készítésére, díszítésére használjuk, igazi üde színfolt tud lenni a tányéron. Nagyon sokan kedvelik dinsztelt káposztaként elkészítve.

Póréhagyma

A póréhagyma igazi vitaminbomba. Megtalálható benne nagyobb mennyiségben  az  A-vitamin, Folsav, K-vitamin, C-vitamin, Mangán, Réz és Vas.

Hasonlóan tudjuk felhasználni, mint a többi hagymát, csak íze és szaga nem olyan intenzív mint például a vöröshagymáé. Fogyaszthatjuk nyersen, főzve, sütve.

Sült gesztenye

Egy másik szezonális kedvence sokunknak a sült gesztenye.

Ízletes csemege, mely vitaminban és ásványi anyagokban gazdag. Tartalmaz B-vitaminokat, melyek közül Folsavat és B6-vitamint nagyobb százalékban. Jelentős még a C-vitamin, Réz, Kálium, Mangán, Magnézium és Vas tartalma.

Érdekesség, hogy összehasonlítva a sütőtökkel,jelentősen nagyobb a C-vitamin, Réz és Kálium aránya benne. Szóval, hidegebb estéken bátran készítsünk és fogyasszunk gesztenyét.

Az lenne az ideális, ha vegyszermentes, bio gazdálkodásból származó zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanánk.

Ezt megtehetjük úgy, hogy a boltokban bio termékeket választunk, vagy  a helyi piacon kistermelőktől megvesszük  a vegyszermentes árut, esetleg ha van lehetőségünk, akkor mi magunk termesztünk zöldségfélét.

A boltokban, zöldségesnél vásárolt zöldség, gyümölcs esetében nem elegendő, ha csak megmossuk..

Mit lehet tenni?

Ha a mosogatóba eresztünk vizet és teszünk bele 1 dl ecetet majd abban áztatjuk 10-15 percig a zöldséget, gyümölcsöt, után pedig leöblítjük,  akkor már jelentősen csökkenthetjük a vegyszert rajta.

Lehet szódabikarbónát is tenni a vízbe, az is segít lebontani a szerek maradványait.

Különösen érintett növények:

alma, körte, eper, cseresznye, szőlő, nektarin, barack, zeller, spenót, krumpli, paradicsom

Imola

Hogyan tudod természetes úton támogatni a cukorháztartásodat?